Tuotteen valitseminen

Ensimmäistä kertaa inkontinenssisuojia ostaessa saattaa hämmentyä vaihtoehtojen määrästä. Oikean tuotteen valitseminen voi olla haastavaa. Seuraavia asioita tulisi ottaa huomioon inkontinenssisuojaa valitessa:

Koko

Aikuisten inkontinenssituotteiden koot on määritelty aina sopivan vyötärönympäryksen perusteella, ei painon. Eri valmistajien tuotteiden välillä voi olla koossa eroja, minkä vuoksi tulee aina tarkistaa sopiva vyötärönympärys tuotteen tiedoista. 

Oikean koon valitseminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta suoja tuntuu mukavalta, istuu hyvin, eikä ohivuotoja pääse tapahtumaan. Jatkuvat ohivuodot voivat johtaa iho-ongelmiin, hajuhaittoihin ja lakanapyykkiin. Pitää muistaa, että suojaa tullaan käyttämään jatkuvasti, jolloin käyttäjän mukavuus on oltava etusijalla.

Sukupuoli

Lievään ja keskivaikeaan virtsankarkailuun tarkoitetuista siteistä löytyy omat anatomisesti muotoillut mallinsa naisille ja miehille.

Housuvaipoista on tehty erikseen mallit, jotka muistuttavat ulkoisesti miesten tai naisten alusvaatteita, ja ovat siten hyvin diskreettejä käyttää. 

Suurin osa suuremmista vaikeampaan inkontinenssiin tarkoitetusta suojista on unisex-mallisia.

Imukyky

Kertakäyttöiset inkontinenssisuojat luokitellaan useimmiten imukyvyltään inkontinenssin tason mukaan: lievä, keskivaikea, vaikea, erittäin vaikea.

Imukyky tulee tulee mitoittaa siten, että ohivuotoja ei pääse tapahtumaan johtuen suojan ylivuotamisesta imukyvyn ylittymisen vuoksi. Ohivuotoja voi syntyä myös, jos rakko tyhjenee niin nopeasti, että suoja ei ehdi imeä nestettä riittävän nopeasti itseensä. 

Suoja tulee vaihtaa riittävän usein, jotta vältytään iho-ongelmilta. Imukyky tulisikin mitoittaa aina sen mukaan, että kuinka kauan suojaa joudutaan käyttämään. Esimerkiksi päivällä vaippa on helpompi vaihtaa useammin kuin yöllä, jolloin yöksi olisi hyvä valita imukykyisempi tuote.

Kustannus

Inkontinenssituotteiden hinta voi pitkällä aikavälillä muodostua hyvin korkeaksi. Siksi olisikin tärkeää, että löytää suojan, joka on riittävän imukykyinen, mutta ei ylimitoitettu. Vaikka jokin merkki olisi halvempi kuin toinen, niin säästöä ei välttämättä synny, jos edullisempi tuote ei suoriudu riittävän hyvin tehtävästään.

Varmuusalushousujen tai muovihousujen avulla voi hankkia lisäsuojaa ohivuodoilta, jolloin imukyky voidaan mitoittaa tarkemmin ilman ohivuotojen riskiä ja saada näin säästöä aikaiseksi.

Vuoteen suojaaminen kertakäyttö- tai kestosuojilla on myös järkevää, jotta vältytään ylimääräiseltä lakanapyykiltä, mikäli riskinä ovat vuodepotilaan ohivuodot.

Suomessa kunnilla on terveydenhoitolain nojalla velvollisuus jakaa kotona asuville pitkäaikaisesta sairaudesta kärsiville potilaille hoitotarvikkeita, joiden piiriin myös inkontinenssisuojat kuuluvat. Inkontinenssin tulee johtua yli 3 kk kestäneestä sairaudesta tai merkittävästä toiminnallisuuden heikkenemisestä ja olla laadultaan keskivaikeaa tai vaikeaa, jotta hoitava lääkäri voi määrätä tuotteita potilaalle. Myös vammaispalvelulaki edellyttää ilmaisten hoitotarvikkeiden myöntämistä vammaisille. Jos hoitotarvikkeiden tarpeesi ei ole pitkäaikainen, voit esittää niistä aiheutuneet kustannukset Kelalle vammaistuen tai eläkettä saavan hoitotuen hakemuksessa.

Tyypillinen määrä, jonka potilas saa ilmaiseksi hoitotarvikejakelusta, on 1-4 vaippaa / vuorokausi. Housuvaippoja saa päiväkäyttöön yleensä korkeintaan 2 kpl / vrk ja teippivaippoja saa vain runsaasti kasteleva vuodepotilas. Tippasuojat eivät kuulu ilmaisjakelun piiriin, koska ne on tarkoitettu lievään inkontinenssiin. Lisävaippojen tai muiden inkontinenssituotteiden ostaminen voi parantaa elämänlaatua ja alentaa kustannuksia.

Ostamalla suurempia eriä kerralla saa alennuksia ja säästää postikuluissa!

Käyttäjän terveydentila, liikuntakyky ja avuntarve

Mikäli käyttäjän toiminnallisuus ei ole merkittävästi heikentynyt ja käyttäjä ei tarvitse apua WC:ssä käymiseen ja alusvaatteiden pukemiseen, niin tippasuojat, suorakaidevaipat ja kouruvaipat yhdessä verkkohousujen tai varmuusalusasun kanssa voivat olla hyvä vaihtoehto, jos inkontinenssi on lievää tai korkeintaan keskivaikeaa.

Toiminnallisuuden heikentyessä ja avuntarpeen lisäännyttyä, mutta käyttäjän liikuntakyvyn silti säilyessä, housuvaipat tai vyövaipat voivat olla sopivin vaihtoehto. Normaalien alusvaatteiden tapaan puettavat housuvaipat voivat olla monelle käyttäjälle helpoin vaihtoehto hyväksyä. Vyövaipan pukeminen ja riisuminen itse ilman hoitajaa on mahdollista, jos käyttäjä kykenee seisomaan itse.

Toiminnallisuuden ja liikuntakyvyn heikennyttyä merkittävästi ja avuntarpeen lisäännyttyä ovat vyö- ja teippivaipat tyypillisin vaihtoehto. Vyövaippa voi olla helpompi vaihtoehto hoitajalle, jos potilas pystyy seisomaan, kun taas teippivaippa on kaikista varmin suoja vuodepotilaalle napakan istuvuutensa vuoksi.

Käyttäjän mielipide

Käyttäjä haluaa usein kokeilla useaa eri mallia ja merkkiä ennen kuin tekee valintansa, mikä on myös suositeltavaa, jotta löydetään juuri sopiva suoja. Käyttäjän mielipiteeseen voivat vaikuttaa mm. suojan ulkonäkö, väri, malli, paksuus, materiaali, imukyky ja se miltä suoja tuntuu päällä.

Vuode- ja pyörätuolipotilaiden erityistarpeet

Vuode- ja pyörätuolipotilaat pysyvät usein samassa asennossa pitkiä aikoja kerrallaan, mikä tarkoittaa, että heillä on kohonnut riski vaippaihottumaan, ihon rikkoutumiseen ja makuuhaavoihin. Säännöllisen ihon puhdistamisen, ihon hoidon ja potilaan fyysisten siirtojen lisäksi oikean inkontinenssisuojan valinta on todella tärkeää.

Imukykyiset teippivaipat uudelleen kiinnitettävillä teipeillä ja kosteusilmaisimella tekevät hoitajan työstä helpompaa. Hengittävät teippivaipat, jotka sulkevat kosteuden sisäänsä, auttavat pitämään ihon terveenä ja tuntuvat käyttäjästä mukavilta.

Pestävät vuoteensuojat helpottavat hoitotyötä, tekevät potilaan siirtelystä helpompaa ja auttavat pitämään ihon kuivana.

Saippuattomalla pesuvoiteella puhdistaa inkontinenssista ärtyneen ihon hellävaraisesti. Suojavoiteella voi ennaltaehkäistä ihottuman syntyä ja sinkkivoide voi lievittää ihottuman oireita.


Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Viimeisin muutos 17.9.2023

Palveluntarjoaja

DreamCare on kaupallinen aputoiminimi verkkokaupalle dreamcare.fi, jonka ylläpitäjä on SSN Trading Oy (3012123-3).

Hallinnollinen osoite: Kinospolku 1, 13500 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Vanajantie 4, 13110 Hämeenlinna
Puhelinnumero: 050-5230080
Sähköposti: asiakaspalvelu@dreamcare.fi

Palvelun käyttäjä

Palvelun käyttäjää kutsutaan Asiakkaaksi riippumatta siitä, rekisteröityykö Asiakas palveluun. Palvelun voi tilata myös ilman rekisteröintiä, mutta tilauksen yhteydessä vaadimme Asiakkaalta tietoja palvelun tilaamista varten. Nämä toimitusehdot koskevat kaikkia Asiakkaita, olivat ne yritys-, yhteisö- tai kuluttaja-asiakkaita. Asiakastietojen käsittelystä on kerrottu tarkemmin tietosuojaselosteessa.

Tietosuoja

Rekisteröityminen tälle sivustolle on ilmaista. Asiakkaan tietoja ei anneta muille osapuolille ilman Asiakkaan suostumusta. Sivustolla on SSL-sertifikaatti.

Asiakas voi rekisteröityessään, oman tilinsä tiedoissa tai sivuston etusivulla liittyä uutiskirjeen tilaajaksi halutessaan. Uutiskirjeen tilaamisen pystyy koska tahansa peruuttamaan uutiskirjeen lopussa olevan linkin kautta.

Sivustolla käytetään evästeitä, joista osa on välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Suurin osa eväisteistä liittyy kuitenkin kävijäseurantaan ja markkinointiin. Käytämme evästebanneria, jonka avulla Asiakas pystyy sallimaan ja kieltämään evästeitä tyypeittäin.

Lisätietoja tietosuojaselosteessa

Tilaaminen ja sopimus

Verkkokaupastamme voi tilata tuotteita siirtämällä niitä ostoskoriin ja kulkemalla verkkokaupan kassan kautta. Onnistuneen tilauksen jälkeen Asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus Asiakkaan sähköpostiosoitteeseen, jonka Asiakas on antanut verkkokaupan kassalla. Tilausvahvistuksesta käy ilmi tilatut tuotteet, asiakastiedot, valittu toimitustapa ja maksutapa.

Pidätämme oikeuden perua Asiakkaan tekemä tilaus koska tahansa. Palvelun tuottajan ja Asiakkaan välillä ei ole sopimusta ennen kuin tilaus on lähetetty. Sopimus muodostuu, kun tilaus on käsitelty ja siirtynyt logistiikan kuljetettavaksi.

Vastuuvapautuslauseke

SSN Trading Oy ei ole vastuussa mahdollisista häiriöistä verkkosivustossa tai maksuvälittäjien palveluissa.

SSN Trading Oy ei ole vastuussa tuotteiden saatavuusongelmista, tuotemuutoksista tai toimittajien toimituspuutteista.

SSN Trading Oy ei ole vastuussa toimitusviivästyksistä, jotka johtuvat kuljetusyritysten ongelmista tai niiden tekemistä virheistä.

Toimitustapa, -aika ja -kustannukset

Tietoa toimitustavoista

Tuotteet toimitetaan pahvilaatikoissa tai postituspusseissa. Pakettikortteihin merkitään lähettäjäksi palveluntarjoajan yritysnimi SSN Trading Oy

Luontoa ja kustannuksia säästääkseen palveluntarjoaja hyödyntää tuotteiden tehdaslaatikoita ja käyttää laatikoita mahdollisuuksien mukaan uudelleen. Laatikoissa voi esiintyä tuotenimiä tai tuotemerkkejä. Jos Asiakas haluaa tuotteet toimitettavan neutraalissa kuljetuspakkauksessa, niin Asiakas voi lisätä neutraali toimitus -palvelun kassalla ostoskoriin. Neutraali toimitus on maksullinen lisäpalvelu.

Tilaukset käsitellään kahden arkipäivän kuluessa tilauksen saapumisesta, kun kaikki tuotteet löytyvät palveluntarjoajan omasta varastosta. Muussa tapauksessa tilaus toimitetaan, kun kaikki tuotteet ovat saatavilla. Asiakkaalla on kuitenkin mahdollisuus lisämaksua vastaan saada heti varastosta löytyvät erillistoimituksena ja puuttuvat jälkitoimitettuna niiden saavuttua varastoon. 

Kaikki kerätyt tilaukset tarkistaa kaksi eri palveluntarjoajan edustajaa ennen lähetyksen luovutusta kuljetusyhtiölle. Käsittelystä lähetetään Asiakkaalle sähköpostilla ilmoitus ja käsittelyä seuraa paketin siirtäminen kuljetukseen valitulla toimitustavalla. Ilmoitus käsittelystä ei ole vielä merkki siitä, että paketti olisi lähtenyt varastoltamme. 

Emme ota vastaan pyyntöjä tilauksen nopeammasta käsittelystä, koska toimintamme on tarkkaan aikataulutettua ja haluamme palvella kaikkia asiakkaitamme tasapuolisesti. Käsittelemme tilaukset saapumisjärjestyksessä. Emme myöskään ole vastuussa käsittelyajan venymisestä esimerkiksi palveluntarjoajan työntekijöiden sairastumisten tai käsittelyruuhkien vuoksi.

Lähetykset noudetaan palveluntarjoajan varastolta arkena klo 12-16, minkä jälkeen ne kuljetetaan terminaaleihin ja skannataan kuljetusyhtiön järjestelmään ensimmäisen käsittelyn yhteydessä. Tämä tapahtuu tyypillisesti lähetyspäivää seuraavana aamuyönä. Tästä syystä lähetykset eivät heti näy kuljetusyhtiöiden järjestelmissä.

Kokonaistoimitusaika on 1-5 arkipäivää toimitustavasta riippuen. Ilmoitamme Asiakkaalle mahdollisista tiedossamme olevista logistiikkakumppaniemme viiveistä, mikäli sellaisia ilmaantuu. Ilmoitamme Asiakkaalle, jos tuotteiden saatavuudessa on ongelmia ja toimitusaika venyy yli ilmoitetun.

Tehdyn tilauksen voi myös noutaa varastomyymälästämme sen aukioloaikoina tai erikseen sovittuna aikana, kun toimitustavaksi on valittu nouto.

Maksutavat ja maksutapakustannukset

Tietoa maksutavoista

Hyväksymällä nämä toimitusehdot Asiakas hyväksyy myös ylläolevan linkin takaa löytyvät tilauksen maksuun käytetyn maksutapavaihtoehdon erityspiirteet.

Palvelussamme on  ilmaisia maksutapoja kuten ennakkomaksu ja verkkopankkipainikkeet.

Varastomyymälässä voi maksaa käteisellä, kortilla tai DreamCare-lahjakortilla.

DreamCare-lahjakortteja voi ostaa verkkokaupasta tai Hämeenlinnan varastomyymälästä ja kortit ovat voimassa 12 kk ostopäivästä. Etämyyntisäännöksen mukaan verkosta ostetun lahjakortin voi palauttaa 14 vuorokauden kuluessa tilauspäivästä. Palautusoikeus ei koske myymälästämme tai myyntiedustajiltamme ostettuja lahjakortteja. Lahjakortteja voi ostaa vain manner-Suomeen sijoittunut henkilö tai yritys.

Tuotteiden hinnat ja kuvaukset

Tällä verkkosivustolla esitetyt hinnat ovat voimassaolevat hinnat. Emme ota vastuuta muualla mahdollisesti ilmoitetuista vääristä hintatiedoista. Pidätämme oikeuden hinnan muutoksiin.

Tuotteet tai pakkaukset voivat poiketa hieman tuotekuvista.

Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeästi virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden.

Kaikkiin hintoihin sisältyy arvonlisävero. Hinnat on ilmoitettu verkkokaupassa sekä verollisina että verottomina. 

Jos Asiakas on kirjautunut sisään asiakastiedoilla, jotka viittaavat EU:n ulkopuolelle (Ahvenanmaa), niin hinnat näytetään verottomina.

Peruutukset, palautukset ja vaihdot

Tietoa palautuksista

Hyväksymällä nämä käyttöehdot Asiakas hyväksyy myös ylläolevan linkin takaa löytyvät palautusohjeet ja palautukseen liittyvät rajoitukset.

Asiakas voi peruuttaa koko tilauksensa tai palauttaa yksittäisiä tuotteita 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on vastaanottanut tilauksen viimeisenkin tuotteen. Tuotteiden palauttaminen on Asiakkaalle ilmaista. 14 päivän jälkeen palautuneita tuotteita ei hyvitetä ja Asiakkaalta veloitetaan virheellisestä palautuksesta meille aiheutuvat kuljetuskustannukset á 8 euroa.

Vaadimme, että Asiakas ilmoittaa meille peruutuksesta, palautuksesta tai vaihdosta soittamallasähköpostitse, sivun oikean alalaidan chatin kautta tai täyttämällä palautuksen mukaan tilausseurannasta ladattavan palautuslomakkeen.

Mikäli toimitus palautuu meille noutamattomana, niin kyseessä ei ole Asiakkaan tekemä palautus eikä peruutus. Vähennämme näissä tapauksissa Asiakkaalle palautettavasta summasta paketin palautumisesta syntyneet kuljetuskustannukset á 8 euroa. Voimme lähettää toimituksen Asiakkaalle uudelleen Asiakkaan niin halutessa, mutta veloitamme tällöin sekä palautumisesta että uudelleenlähetyksestä syntyvät kulut. Mahdolliset pakettien uudelleenohjaukset, esim. toiseen pakettiautomaattiin, eivät ole peruste paketin noutamatta jättämiselle, eli myös näissä tapauksissa veloitamme syntyneet palautuskulut.

Jos Asiakas tilaa tuotteita määräalennukseen oikeuttavan määrän, mutta palauttaa osan tuotteista siten, että Asiakkaan haltuun jäävien tuotteiden määrä jää alle määräalennusrajan, niin määräalennus ei enää päde. Tällön hyvitystä laskettaessa Asiakkaalle jäävien tuotteiden hinta nousee, jolloin hyvitys Asiakkaalle vastaavasti pienenee.

Jos Asiakas on alunperin saanut ilmaisen toimituksen yli 125 euron ostoskorille, mutta palauttaakin osan tuotteista siten, että tilauksen arvo jää palautuksen seurauksena alle 125 euron, niin tilaukseen lisätään toimituskulut. Tällöin toimituskulut vähennetään Asiakkaalle palautuvasta hyvityksestä.

Noutamattomasta postiennakkopaketista seuraa Asiakkaalle välittömästi pysyvä postiennakkokielto.

Vialliset tuotteet ja laatupoikkeamat

Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, Asiakkaan tulee tehdä välittömästi asiasta reklamaatio paketin toimittaneelle kuljetusyhtiölle. Asiakkaan tulee tarkistaa vastaanottamansa toimitus viivytyksettä ja ilmoittaa havaitsemistaan virheistä palveluntarjoajalle välittömästi sellaisen havaittuaan.

Kun Asiakas on vastaanottanut tavaran, Asiakkaan on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes Asiakas on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty tai muokattu, pidätämme oikeuden vähentää palautettavasta summasta tuotteen kärsimää arvonalennusta vastaava summa, aina tuotteen täyteen hintaan saakka.

Mahdollisen laatuongelman tapauksessa Asiakkaan tulee ilmoittaa laatuongelmasta viipymättä asiakaspalveluumme, kuvailla ongelma tarkasti valokuvien kera ja pyydettäessä palauttaa tuotteet lähettäjälle.

Laitteiden ja muiden tuotteiden takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Jos laitteella on valmistajan takuu, niin siitä on kerrottu tuotesivulla. Takuu ei rajoita kuluttajansuojalaissa tarkoitettua myyjän virhevastuuta.

Mahdollista vikaa tai puutetta tuotteessa ei tule korjata itse eikä tuotteita saa muokata millään tavalla. 

Erimielisyydet

Pyrimme selvittämään Asiakkaan tekemää tilausta koskevat mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti sopimalla, joten otathan ensisijassa yhteyttä Asiakaspalveluumme sopiaksemme asian.

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi kuluttaja-Asiakkaan ja palveluntarjoajan välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-Asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia. Nämä menettelyt ovat kirjallisia.

Asiamieskuluja ei korvata, koska kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoavat veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.

Verkkokauppaan ja sen sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet ratkaistaan viime kädessä joko Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa tai Asiakkaan oman sijoittumispaikan alioikeudessa.